Inspiratiemiddag 16 januari 2024

De AOS Zuidoost-Brabant organiseert op donderdag 16 januari een inspiratiemiddag voor alle AOS-studenten. Hieronder vind je de informatie die je nodig hebt om je in te schrijven.

  • De inspiratiemiddag vindt plaats op het Peellandcollege in Deurne.
  • Tijdens deze middag zijn er twee workshoprondes.
    -  Workshopronde 1 is van 14.00 tot 15.00 uur
    -  Workshopronde 2 is van 15.15 tot 16.15 uur
  • Je hebt de keuze uit een vijftal workshops.
  • Je geeft om te beginnen een eerste voorkeur op voor ronde 1 en voor ronde 2.
  • Daarna geef je een tweede voorkeur op voor ronde 1 en voor ronde 2.
  • We doen ons best om je in te delen bij jouw eerste keuzes.
  • Inschrijven gebeurt plenair, tijdens de bijeenkomst op donderdag 19 december, vanaf 15.45 uur.
  • Als je daarbij niet aanwezig kunt zijn, kun je je uiterlijk tot en met maandag 13 januari middernacht inschrijven via de link op deze webpagina.
  • Hieronder vind je de workshopbeschrijvingen. Lees die aandachtig door, voordat je het inschrijfformulier invult.
  • Tijdens de inspiratiemiddag op 16 januari kun je op de gepubliceerde lijsten zien bij welke workshops je bent ingedeeld.

Workshopbeschrijvingen

Workshop 1 - Digitale werkvormen - Floortje van Diepen - SG Were Di

Gaan we weer een Kahoot doen? Mogen we een spelletje spelen? Het zijn vragen die leerlingen geregeld stellen. Online zijn er tal van opties te vinden om digitaal met je leerlingen aan de slag te gaan. Wil je geïnspireerd raken over beschikbare digitale werkvormen? Volg dan deze workshop!

Workshop 2 - Evidence based learning - Gert Verbruggen - Alfrinkcollege

Het Alfrinkcollege heeft vijf jaar geleden een ‘onderwijsvernieuwing’ in gang gezet, waarbij evidence-informed gewerkt wordt. Alle keuzes die gemaakt zijn wat betreft de werking van het onderwijssysteem, van de didactische aanpak tot het pedagogische klimaat, zijn wetenschappelijk onderbouwd. Evidence-informed werken houdt in dat je onderbouwde keuzes maakt, die de grootste kans van slagen hebben binnen je context. Onderwijs is namelijk geen exacte wetenschap. Concreet houdt het in dat de leraar de expert is in de klas en de regie in de klas heeft. Er is veel structuur en de verwachtingen zijn hoog, zowel van de leraar als van de leerling. Elke leerling heeft recht op het beste onderwijs, wat ook betekent dat een leraar zich moet kunnen focussen op excellente lessen, waarin hij/zij formatief kan handelen, gericht op beheersing van de stof (i.p.v. het afvinken van toetsjes). De resultaten van de eerste lichting liegen er niet om. Maar liefst 9,7% van de examenleerlingen is cum laude geslaagd, t.o.v. een landelijk gemiddeld van 1,3%. De percentielscore van 98 laat ook zien dat deze manier van onderwijs werkt en het middel is om elke leerling gelijke kansen te geven op goed onderwijs. Wil je meer weten over hoe we werken? Neem dan deel aan deze workshop!

Workshop 3 - Internationaal onderwijs - Vanessa Ellse - Sondervick College

Hoe ga je om met een omgeving waar steeds meer leerlingen bij je school aankloppen met een internationale achtergrond? Leerlingen die de Nederlandse taal nog niet helemaal meester zijn? Deze vraag stelden wij ons een aantal jaar geleden. Met dit in ons achterhoofd zijn we gestart met Sondervick International School. Tijdens de workshop laten we je kennismaken met onze werkwijze. Wij volgen de principes en het onderwijsmateriaal van het International Middle Years Curriculum ‘making meaning, connecting, learning and developing minds’. Vakken en vaardigheden worden aangeleerd rond een centraal thema ‘The Big Idea’. Wat vraagt dat van jou als docent? Wil je dat weten, kom dan naar deze workshop!

Workshop 4 - AI in het onderwijs - Donny van Alphen - Varendonck College

We zien overal om ons heen de invloed van AI. Ook in het onderwijs is hier niet meer aan te ontkomen. Het is iets waar we zeker wat mee moeten, maar hoe we dat moeten en kunnen doen, zal zich nog flink blijven ontwikkelen. In deze workshop wil ik je in ieder geval meenemen in een aantal ontwikkelingen op AI-gebied en de toepassing in het onderwijs als werkverlichting.

Workshop 5 - Mentoraat - Luuk Mennen - Hub van Doornecollege

Wat houdt het mentoraat in? Welke vaardigheden moet je hebben als mentor? Hoe start je een jaar op? Hierbij wordt ook gekeken naar het groepsproces binnen een mentorklas. Voorbereiding: Handboek voor leraren, onderdeel groepsproces, gesprekken op school en de verschillen.

Inschrijfformulier

Klik hier om naar het inschrijfformulier te gaan of kopieer onderstaande link in je browser. Inschrijven kan vanaf donderdag 9 januari om 15.45 uur tot en met maandag 13 januari middernacht. Daarna sluit het formulier.

https://www.formdesk.nl/academischeopleidingsschoolbra/inspiratiemiddag-16-01-2025

Door internetbureau ROQUIN © 2025 AOS-OMO