Workshops eindfase

Het docentschap vereist een leven lang leren om telkens de best mogelijke les aan je leerlingen aan te bieden. Op dit deel van de AOS-website vind je de benodigde informatie om een extra stap in je ontwikkeling en professionalisering te kunnen maken. We bieden daartoe jaarlijks diverse workshops aan. Op deze plek vind je meer informatie over die workshops en kun je je inschrijven.

Inschrijven

De workshops vinden tijdens het schooljaar 2024-2025 plaats op drie donderdagmiddagen, in principe van 15.00 tot 17.00 uur:

  • 3 oktober 2024
    - Klassenmanagement | Merletcollege te Cuijk
    - Klassenmanagement | Fioretti College te Veghel
  • 16 januari 2025
    - Groepsdynamiek | Metameer te Boxmeer
    - Oudergesprekken | Zwijsen College te Veghel
  • 27 maart 2025
    - Solliciteren + School 36 | Locatie nog niet bekend
    - De toekomstige werknemer | Locatie nog niet bekend

Per datum worden er (één of) meerdere workshops aangeboden op verschillende locaties. Kies de workshop die jou het meeste aanspreekt en iets toevoegt aan jouw persoonlijke en professionele identiteitsontwikkeling. Lees eerst de workshopbeschrijvingen op deze pagina en klik dan hier om je in te schrijven. Dat gaat steeds per workshopronde. De workshopinformatie en het inschrijfformulier worden telkens weer vernieuwd als er een ronde voorbij is.

Ronde 2 - Donderdag 16 januari 2025

Workshop 1: Groepsdynamiek

Workshopleider: Renée Heynen
Plaats: Metameer te Boxmeer
Datum: Donderdag 16 januari 2025
Tijd: Van 15.00 tot uiterlijk 17.00 uur

Hoe ziet de bijeenkomst eruit?
Na een aantal weken heb je een redelijk zicht op hoe de leerlingen in je klassen zich tot elkaar verhouden. Toch lijkt het alsof er andere krachten ook een rol spelen en je niet op alles voldoende grip kunt krijgen. Sommige leerlingen hebben altijd commentaar op elkaar. Eentje lijkt de pispaal, maar je begrijpt niet zo goed waarom. Is je groep veilig genoeg voor alle leerlingen en wat is jouw rol daarin? We gaan kijken naar de verschillende rollen die leerlingen in een groep kunnen innemen en de invloed die jij als leraar hierop kunt uitoefenen.

Waarom zou je deelnemen?
Je hebt voldoende tools om grip op de klas te krijgen maar toch lukt dit niet altijd. Als je geïnteresseerd bent in wat er zou kunnen spelen in de groep en hoe de toegekende rollen invloed hebben op jouw klassenmanagement, ben je van harte welkom bij deze workshop. Uiteraard kijken we ook naar de mogelijkheden die je hebt om juist gebruik te maken van deze rollen in je klassenmanagement.

Wat vragen we van je?
Iedere deelnemer neemt een fotolijst en klassenplattegrond mee van de klas waar je soms wat moeite mee hebt.

En daarna?
Zien we graag in de weekreflecties de verwerking van de leerervaringen terug (met een licht theoretische onderbouwing). Ook kunnen verworvenheden uit deze bijeenkomst helpen bij het verhelderen van je leervraag, die je inbrengt tijdens de (video)intervisiebijeenkomsten.

Workshop 2: Oudergesprekken

Workshopleider: Twan van de Wetering
Plaats: Zwijsen College Veghel
Datum: Donderdag 16 januari 2025
Tijd: Van 15.00 tot uiterlijk 17.00 uur

Hoe ziet de bijeenkomst eruit?
We starten met een korte recap van de belangrijkste theorie rondom het voeren van oudergesprekken. Daarna gaan we met enthousiaste collega’s (die de ouders spelen) en speciaal daarvoor opgeleide leerlingacteurs aan de slag om de theorie in de praktijk toe te passen. Door middel van verschillende casussen ontwikkel je jouw vaardigheden als gesprekspartner namens de school. Zo doe je ervaring op in het voeren van oudergesprekken!

Waarom zou je deelnemen?
Oudergesprekken zijn een belangrijk onderdeel van het vak docent en kunnen zowel vermakelijk als pittig zijn. Ouders hebben steeds vaker een actieve rol wanneer het gaat om het vormen van een mening en het meedenken over het onderwijs, waar je als professional goed mee om moet leren gaan. Gesprekstechnieken en ervaring zijn daarin essentieel.

Wat vragen we van je?
Actieve deelname en de bereidheid je kwetsbaar op te stellen.

 

 

Door internetbureau ROQUIN © 2024 AOS-OMO