Kennisconferentie 15-01-2026
Schrijf je nu in voor de kennisconferentie van de AOS Noordoost-Brabant. Per workshop kunnen maximaal 25 mensen deelnemen. Wacht dus niet te lang en informeer je collega’s!
De conferentie vindt plaats op donderdag 15 januari van 13.45 tot 17.00 uur op het Maaslandcollege in Oss.
De middag staat in het teken van nieuwsgierig professionaliseren. De workshopleiders laten zien op welke wijze ze zichzelf ontwikkelen en delen als expertdocenten hun expertise. Andere workshops gaan over de onderzoekscultuur en een lerende organisatie. Zo is de kennisconferentie dit jaar aantrekkelijk voor alle onderwijsprofessionals!
Programma
- 13.45 uur | Inloop en welkom
- 14.15 uur | Opening
- 14.30 uur | Workshopronde 1
- 15.15 uur | Aan tafel! Tijd voor kennisdeling in het onderwijscafé
- 15.45 uur | Workshopronde 2
- 16.30 uur | Centrale afsluiting en borrel, met terugblik op het onderwijscafé
Aandachtspunten
- Er zijn twee workshoprondes: om 14.30 uur en om 15.45 uur.
- De workshopbeschrijvingen vind je hieronder of kun je desgewenst hier downloaden.
- Het is de bedoeling dat je per ronde één workshop kiest.
- Mocht een workshop al vol zijn dan krijg je daar tijdens het inschrijven melding van en kun je op dat moment direct een andere workshop kiezen.
- Meld je snel aan, want er zijn maar 25 plaatsen per workshop beschikbaar.
- De inschrijving sluit op zondag 11 januari middernacht.
- Op de dag zelf hangen er lijsten klaar, waarop te zien is welke workshop in welk lokaal plaatsvindt.
Graag tot ziens op donderdag 15 januari in Oss!
Inschrijfformulier
Lees hieronder eerst de workshopbeschrijvingen en maak een bewuste keuze. Je kunt de beschrijvingen ook downloaden. Schrijf je vervolgens in via het inschrijfformulier. Dat kan tot zondagavond 11 januari middernacht.
Workshops voor ronde 1 | 45 minuten
01 | De onderzoekscultuur bevorderen op scholen
Janneke Sleenhof | TU/e
Hoe werk je als school onderzoeksmatig aan je onderwijskwaliteit? Deze vraag staat centraal in het onderzoeksproject 'Een duurzame onderzoekscultuur bevorderen'. Aan dit project werken negen OMO-scholen nu voor het derde jaar samen in drie professionele leergemeenschappen (PLG's). Zij ontwikkelen en implementeren interventies die de onderzoekscultuur op school bevorderen, zoals: kennisdeling door middel van pitches tijdens vergaderingen en kenniscafés. We vertellen graag meer over hoe scholen hiermee aan de slag zijn gegaan en wat hen dit brengt!
02 | Begeleiding van minor- en mastercollega’s in opleiding
Rosalie Reede met ontwerpgroep | Radboud Docenten Academie
Hoe bied je als begeleider écht maatwerk in een kort opleidingstraject? Hoe stem je jouw begeleiding optimaal af op de behoeften, kwaliteiten en leerdoelen? In deze workshop professionaliseer je jouw begeleidingspraktijk. Je brengt in kaart wat je al doet, ontdekt waar je jouw repertoire kunt versterken en leert hoe je jouw begeleiding effectiever én doelgerichter vormgeeft. De workshop is bedoeld voor zowel ervaren begeleiders als toekomstige begeleiders van minor- en masterstudenten. Ook minor- en masterstudenten zijn van harte welkom! De workshop wordt mede verzorgd door de ontwerpgroep minoren en masters.
03 | Effectief wiskundeonderwijs in denklokalen
Joery Allart | Zwijsen College
Tijdens deze workshop kijken we naar het invoeren van denklokalen bij het vak wiskunde, maar dit kan zeker ook relevant zijn voor andere vakken. De methode, ontwikkeld door Peter Liljedahl, is makkelijk te implementeren en goed werkbaar. De leerlingen zijn actiever aan het werk en begrijpen veel beter waar de lesstof over gaat. We kijken naar het principe van een denklokaal en hoe een denkles eruit ziet.
04 | Help, mijn leerling is geen lezer
Anneke Wieldraaijer | Elzendaalcollege
Als geschiedenisdocent struikel ik vaak over de abominabele taalvaardigheid en algemene kennis van mijn leerlingen. Gelukkig ben ik niet de enige die wanhoopt en is men op school vol goede moed begonnen om het taalbeleid om te zetten in praktische acties. Dit kan uiteraard niet alleen een zaak van de talencollega's zijn - en dat hoeft ook niet. Ook de maatschappijvakken zijn een bron van vocabulaire en taalverwerving. In deze workshop kom ik niet met pasklare oplossingen voor het probleem van het ‘ontlezen’, maar we kunnen wel op zoek gaan naar kansen om het tij te keren. Doe je mee?
05 | Straatcultuur in de klas
Mitchel Heesakkers | Maaslandcollege
Het woord 'straatcultuur' wordt steeds vaker genoemd. Straatcultuur wordt daarmee vaak als oorzaak van ongewenst gedrag benoemd. In deze workshop leer je wat straatcultuur is, hoe je ermee om kunt gaan en hoe je de aspecten van de straatcultuur zelfs kunt inzetten voor het positief ontwikkelen van je onderwijs. Als bonus ga je misschien ook enkele van je eigen vooroordelen in beeld krijgen en krijg je handvatten hoe je daarmee om kunt gaan!
06 | Kennis halen en kennis delen bij collega’s - Alternatieve manieren
Berend Jansen | Maaslandcollege
Kennis halen en kennis delen; makkelijk gezegd, lang niet altijd makkelijk ook goed uitgevoerd! We zijn enquêtemoe en willen wel bij elkaar observeren, maar hebben daar geen tijd voor. Zijn er dan geen andere manieren? De afgelopen drie jaar hebben we op het Maaslandcollege op veel verschillende manieren geprobeerd om kennis te halen en kennis te delen bij onze collega’s. In deze workshop delen we enkele succesvolle werkwijzen, die bruikbaar resultaat opleveren.
07 | Stress les(s)
Julie van Immerseel | Carolus Borromeus College
Iedereen ervaart wel eens stress, niet alleen wij als docenten, maar ook onze leerlingen. Maar wat is stress eigenlijk? Hoe werkt het in ons lijf en in ons brein? Wat kunnen of moeten we ermee? En is het te voorkomen? In deze mini masterclass kijken we vanuit de wetenschap naar stress. Je krijgt antwoord op al je stressvragen en gaat met handige tips en tricks weer naar huis!
08 | Beelddenkers in de klas - Zien, begrijpen en begeleiden
Marieke van de Kruys | Dr. Knippenbergcollege
Hoe ga je om met leerlingen die in beelden denken en informatie minder goed in woorden kunnen vatten? Beelddenkers leren anders en dat vraagt om een andere aanpak. In deze workshop krijg je concrete handvatten om deze creatieve denkers te ondersteunen in hun leerproces. Ontdek hoe je visuele leerstrategieën kunt inzetten en beelddenkers helpt om hun talenten te benutten binnen het reguliere onderwijs.
09 | Werken met het EDI-model - Duidelijke instructie voor sterker leren
Marjon Verhees | Dr. Knippenbergcollege
Hoe zorg je ervoor dat elke leerling precies begrijpt wat hij of zij moet leren? Het EDI-model biedt een heldere structuur voor effectieve, doelgerichte lessen. EDI staat voor Expliciete Directe Instructie. In deze workshop maak je kennis met de belangrijkste onderdelen van EDI en ontdek je hoe je het model direct kunt toepassen in je eigen lessen. Praktisch, concreet en meteen bruikbaar , dus perfect voor docenten die hun instructie willen versterken en hun leerlingen willen laten groeien.
Workshops voor ronde 2 | 45 minuten
10 | De overgangsvergadering
Janneke Sleenhof | TU/e
De overgangsvergadering aan het einde van het schooljaar is een moment waarop belangrijke en zeer complexe beslissingen genomen worden. Projectgroep OBO begeleidt scholen met alles wat er komt kijken om gezamenlijk weloverwogen beslissingen te nemen. Tijdens de workshop bespreken we onder andere hoe een volledig leerlingbeeld tot stand komt, wat er verwacht wordt van verschillende rollen en wat ervoor nodig is om een onderbouwde beslissing te nemen, waarin het belang van de leerling voorop staat.
11 | Hoe maak je van jouw organisatie een lerende organisatie
Willem van den Kieboom | Merletcollege
Ontdek in deze interactieve workshop hoe je net als ik met behulp van het model van de lerende organisatie (Ros, 2022) jouw organisatie duurzaam kunt versterken. Samen verkennen we dimensies als onderzoekscultuur, teamleren en gespreid leiderschap. Je gaat niet alleen geïnspireerd naar huis, maar ook met een concreet plan voor jouw volgende stap. Benieuwd hoe jouw organisatie meer lerend kan worden? Doe mee en ervaar het zelf!
12 | Ontwikkeling van leescultuur via onderzoekend handelen van docenten
Twan van de Wetering | Zwijsen College
Op het Zwijsen College lag de nadruk binnen leesvaardigheid lange tijd op het begrijpend lezen van zakelijke teksten en het voorbereiden van leerlingen op leestoetsen. Binnen deze workshop laten we zien hoe we dankzij interventies als aanpassingen in het PTA, een leeslokaal, passende verwerkingsopdrachten en leesclubs een aardige poging gedaan hebben een schoolcultuur te creëren waarbinnen leerlingen graag boeken lezen, met romans door de gangen zeulen en weer echte gesprekken over boeken hebben.
13 | Mannenbrein versus vrouwenbrein, een differentiatie in leeraanpak
Steef Arts | Koning Willem I College
In deze workshop zal er eerst een theoretisch kader worden besproken over de sterke verschillen tussen de werking van mannen- en vrouwenhersenen. Vervolgens maken we de vertaalslag naar aanleiding van de vraag: Wat betekent dat nu in de praktijk? Aan de hand van eenvoudige voorbeelden en opdrachten gaan we dieper in op het belang van het erkennen van de verschillen in het leerproces en hoe daar positief gebruik van te maken. Na deze workshop ben je uitgerust met praktische tips en eenvoudig toepasbare strategieën om de verschillen in het leerproces tussen mannen en vrouwen in je voordeel te benutten.
14 | Het Huis van de Leraar
Martijn Stege | Maaslandcollege
Op het Maaslandcollege werken we met het Huis van de Leraar als stevig fundament voor het observeren, beoordelen én versterken van ons onderwijs. In dit model komen bewezen theorieën samen, zoals het EDI-model, de vijf rollen van de docent, de competentiegebieden en de DISC-methode. Tijdens deze workshop krijg je een ervaringsgerichte inkijk in hoe het Huis van de Leraar werkt, welke observatie- en beoordelingsinstrumenten het biedt en hoe je deze inzet om collega’s krachtgericht te coachen. Ontdek hoe je met een gedeelde taal én met een helder kader de kwaliteit van lessen naar een hoger niveau tilt.
15 | What makes a team click?
Jan Vermunt | Carolus Borromeus College
In deze workshop ga je - door samen te ontdekken - aan de slag met teamontwikkeling volgens het principe: ‘learning by doing’. En teams kun je dan heel breed zien. Aan de hand van een aantal activerende werkvormen uit het ‘design thinking’ gedachtegoed ga je onderzoeken hoe een goed lopend team eruitziet, wat het succesvol maakt en wat dat voor jou als individu in zo’n team betekent. En natuurlijk, welke interventies het team (nog) succesvoller zou maken!
16 | Straatcultuur in de school - Verbinden in plaats van botsen
Tom van de Laarschot | Dr. Knippenbergcollege
Straatcultuur leeft onder veel jongeren en beïnvloedt hun gedrag, taal en identiteit. Maar binnen de schoolomgeving kan dit soms botsen met de regels en verwachtingen. Hoe zorg je ervoor dat deze cultuur geen obstakel maar juist een kracht wordt binnen jouw lessen? In deze workshop krijg je inzicht in de dynamiek van straatcultuur en leer je praktische tools en strategieën die in jouw eigen onderwijspraktijk ingezet zouden kunnen worden.
17 | Flexibel Toetsen bij Wiskunde - Minder stress, meer kans op succes?
Delphie Meeuws & Marjon Verhees | Dr. Knippenbergcollege
Toetsweken leveren veel leerlingen onnodige stress op, zeker bij een vak als wiskunde. Maar wat als toetsing flexibeler kan, zonder dat de kwaliteit van het onderwijs verloren gaat? Op het Dr. Knippenberg¬college wordt gewerkt met een gedifferentieerd en flexibel toetsaanbod, dat leerlingen meer ruimte en grip geeft op hun leerproces. In deze workshop ontdek je hoe deze aanpak eruitziet, welke voordelen het biedt en hoe je zelf mogelijkheden kunt verkennen binnen jouw vakgebied.